21.
YÜZYIL BECERİLERİNE GENEL BAKIŞ
Üretkenlik ve Sorumluluk
·
Başkalarının ilgi ve haklarına saygı
göstererek kendi haklarını savunabilen, görevlerini yerine getirebilen, kendi
kararlarını verebilen ve davranışlarının sonuçlarına katlanabilmek.
·
İşin zamanında ve kaliteli yapılabilmesi
için yüksek standart ve hedefler belirlemek ve bunlara ulaşmak,
·
Titiz ve olumlu iş etiği sergilemek,
Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme Becerisi
·
Anlamaya yönelik doğru akıl yürütmek,
·
Karmaşık seçimler yapmak ve kararlar vermek,
·
Farklı bakış açılarını netleştirmeye ve
daha etkili çözümler üretmeye yönelik sorular belirlemek ve sormak,
·
Problem çözmek ve soruları yanıtlamak
üzere bilgiyi sınırlandırmak, çözümlemek ve birleştirmek
- Kendi düşünce
süreçlerimizin farkında olarak, başkalarının düşünce süreçlerini göz
önünde tutarak, öğrendiklerimizi uygulayarak kendimizi ve çevremizde yer
alan olayları anlayabilmeye eleştirel düşünme denir.
Yapıcı
ve Yenilenme becerisi
·
Hayatın her alanında orijinalite ve
özgünlük sergilemek,
·
Toplumun işine yarayacak yeni fikirler
geliştirerek uygulamak.
·
Buluşçu, yenilik arayan, yeni çözümler
getiren ve özgün düşüncelerin ortaya çıkmasını sağlayan düşünceler sistemidir.
·
Çok yönlü bakabilmek, çok seçenekli
çözüm yolları bulmak ve uygulamak.
Bilgi
ve Medya Okur-yazarlığı
·
Problemlerin çözümüne yönelik olarak;
bilgiye yeterli ve etkili düzeyde ulaşmak, bilgiyi eleştirel ve yeterli düzeyde
değerlendirmek, doğru bir şekilde kullanmak,
·
Bilginin
erişimine ve kullanımına yönelik olarak etik ve yasal konularda temel bir
anlayışa sahip olmak,
·
Hayatın her alanında bilgiyi ve bilgi
kaynaklarını kullanma becerilerine sahip olanlar bilgi ve medya okuryazarıdır.
Çağımız medya donanımlı bir çağ olduğu için medya toplumlara ve toplumu
oluşturan bireylere şekil veren önemli bir güçtür.
·
Medyadaki iletilerin hangi amaçlara
yönelik ve hangi araçları, özellikleri ve yenilikleri kullanarak nasıl
yapılandırıldığını anlamak,
·
İnsanların iletileri nasıl farklı
yorumladığını, değer yargılarının ve bakış açılarının nasıl işe koşulup
koşulmadığını, medyanın inanç ve davranışları nasıl etkilediğini gözlemek,
·
Bilginin erişimine ve kullanımına
yönelik olarak etik ve yasal konularda temel bir anlayışa sahip olmak,
Girişimcilik
ve Öz-Yönelim
·
Kişinin kendini tanıması duygularını
fark ederek yöneterek, düşünceleri ve davranışları üzerinde kontrol sahibi
olmasıdır. (kendini tanı ve yönet)
·
Kendi anlayışını ve öğrenme
gereksinimlerini gözlemlemek,
·
Uzmanlaşmak üzere temel becerilerin
ve/veya öğretim programının sınırlarını aşarak kendi öğrenme sınırlarını ve
fırsatlarını keşfetmek, genişletmek,
·
Becerilerini profesyonel düzeye
yükseltmek üzere girişiminde bulunmak,
·
Başkalarının gözetimi olmaksızın
görevleri tanımlamak, öncelik sırasına koymak ve tamamlamak,
·
Zamanı etkili kullanmak ve iş yükünü
idare etmek,
·
Öğrenmenin yaşam boyu bir süreç olduğuna
ilişkin kararlı davranışlar sergilemek,
İletişim ve İşbirliği - Esneklik ve
Uyum
·
Konuşurken ve yazarken düşünceleri ve
fikirleri açık ve etkili bir şekilde birleştirip kullanmak,
·
Farklı takımlarda etkin çalışabilme
becerisi göstermek,
·
Kişinin kendini tanıması, duygularını
fark ederek ve yöneterek dünce ve davranışları üzerinde kontrol sahibi
olabilmesidir. Kişinin çevresini tanıması ve ilişkiyi yönetmesi ise diğerlerini
anlaması, ilişkilerinde duyarlı ve sorumluluk bilinci içinde davranmasıyla
başlar, başkalarının davranışlarını etkileme ve olumlu yönlendirme olanağı
vererek sürer.
·
Takım çalışması gösterme, farklı rol ve
sorumluluklara uyum gösterme ,başkaları ile verimli çalışma, kendini
başkalarının yerine koyma, değişik farklılıklara saygı göstermedir.
- Farklı rol ve
sorumluluklara uyum sağlamak,
- Karmaşık ve
önceliklerin değiştiği ortamlarda etkin olarak çalışmak,
Sosyal ve Kültürlerarası Beceriler
·
Diğerleriyle uygun ve üretken bir
şekilde çalışmak,
·
Uygun olduğunda grupların ortak
anlayışını ayarlamak,
·
Sosyal konulara, sosyal çevrelerine
duyarlı olmak.
·
Katılımcı demokrasi ve sivil toplumun
gelişmesinde aktif rol almak.
·
Yenilikleri arttırmak ve iş kalitesini yükseltmek
üzere kültürel farklılıklar arasındaki boşlukları doldurmak ve farklı bakış
açılarını kullanmak,
Liderlik
·
Diğerlerini belirli bir hedefe yönelik
etkilemek ve yönlendirmek üzere bireylerarası ve problem çözme becerileri
kullanmak,
·
Ortak bir hedefe ulaşmak üzere
diğerlerinin güçlerini düzenlemektir.
·
Liderler değişime uyum gösterip sürekli
öğrenme felsefesini kabul edip gelişmelere açık olan kişilerdir. Birey kendi
öğrenmesinin lideri olmalı, kendi öğrenmesiyle ilgili planlamalar
yapabilmelidir.
·
Kişi inisiyatif alabilmeli, sorunlara
çözümler üretilebilecek kişilerarası işbirliğini geliştirici nitelikte
olmalıdır.
·
Bilgi kaynaklarının ulaşmanın
gerektirdiği becerileri edinmeli bilgi teknolojileri konusunda donanımlı
olmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder